New Sealant – geschreven door mijn paps

jdeheijBlog, Life in New ZealandLeave a Comment

24952804363_4f58643cbc_z

Ondertussen zitten we alweer in Maart. De tijd vliegt. Het voelt als ik gister dat ik afscheid moest nemen van mijn ouders. We hebben een fantastische tijd gehad en het liefst zou ik willen dat ze bleven, maar helaas.
Anyway, mijn paps was zo onder de indruk dat hij er een mooi verhaal over heeft geschreven:

P.s. New Sealant is natuurlijk niet de officiele spelling van Nieuw Zeeland maar vond ik mooi. Dus heb ik het gehouden 🙂

Maandag 28 December 2015
Vandaag ben ik jarig en gaan we naar New-Sealant, naar Jessica, die daar nu een jaar woont en werkt.
Afgelopen weken hebben we alvast spullen verzameld en ingepakt in de koffer.
Vanavond brengt Barry ons naar het vliegveld, we gaan om 21.30 uur vliegen en moeten 3 uur van te voren op het vliegveld zijn.
Dus dat wordt op tijd eten en op tijd weg.
Op het vliegveld aangekomen hebben we nog even koffie met elkaar gedronken, daarna heeft Barry ons nog even geholpen met de boarding passes uit te draaien.
Daarna afscheid genomen van Barry, en zijn we de reiskoffer in wezen checken en door de douane gegaan.
De controles zijn streng vind ik, rond 21.00uur zijn we aan boord gegaan van een KLM 747 een enorm vliegtuig.
Om 21.30 uur gingen we de lucht in, het was wel even wennen, had wat maagkriebelingen.
Nu is het zo’n 11 uur vliegen naar Seoul, een lange zit maar dat viel achteraf wel mee.
In Seoul was het -8 graden Celsius het was behoorlijk fris op het vliegveld, nu hadden we gelukkig maar 1 uur de tijd om over te stappen, het was wel doorlopen want je moest van de ene kant naar de andere kant van het vliegveld, ook nog een stukje met de metro.
Na dat ene uur vlogen we dus verder richting New Sealant, onder weg krijg je wel het nodige eten en drinken.
Toen we in Auckland aankwamen hadden we natuurlijk ook de nodige tijdzones gepasseerd, toen we aankwamen was het woensdag morgen 30 December 08.15 uur.
Weer de nodige controles, paspoorten, x-ray en fouilleren etc totdat we tot de conclusie komen dat Truus haar handtas waar de nodige papieren inlagen was vergeten bij de douane.
Terug gesprint en de tas opgehaald, gelukkig.
Jessica was heel blij dat we er waren, we moesten wel even een traantje wegpinken van blijdschap.
We hebben even koffie gedronken, spullen gepakt, en naar haar auto gelopen waar we constateerde dat het buiten al 26 graden was, en zijn toen naar haar huis gereden.
Onze eerste indruk was dat het een prachtige stad is die aan een grote baai ligt, nadat we bij haar thuis waren hebben we ons gauw omgekleed van winter in zomer tenue, ze woont prachtig tegenover het centrum.

10 minuten bij haar vandaan gaat er een ferry naar het centrum, hiermee zijn we naar de stad gevaren, een prachtige ervaring gezien het feit dat het prachtig weer is, omgeving is mooi en het water is prachtig blauw, en die prachtige skyline van Auckland, aan de kade lag een enorm cruise schip, daarna zijn we wat wezen eten en in de Yacht havens wezen kijken.
Later zijn we met de bus naar het Auckland museum geweest, mooie kunst en ook hoe New-Sealant is gegroeid zoals het nu is.
Eind van de middag terug met de ferry, even lekker wat gedronken, uitrusten, en op tijd naar bed.

Donderdag 31 December
Vanochtend spullen gepakt en in de rugzakken gedaan, we gaan vandaag, donderdag t/m zondag naar een huisje dat Jessica had gereserveerd om even bij te komen van de lange reisvlucht van 24 uur.
Het huisje staat in Coromandel langs de kust, de rit er naar toe was al een belevenis, prachtig langs de kust gereden met dat blauwe water, die vergezichten , prachtig.
Het huisje lag daar aan een baai waar wij op uitkeken, een geweldig uitzicht toch.
Het was natuurlijk oudjaar die dag en s, nachts werd er aan het eind van de baai vuurwerk afgestoken, dus we konden zo het vuurwerk bekijken vanaf onze veranda wat dat betreft zaten we op de eerste rang en hebben er lekker een borrel opgenomen.

Vrijdag 1 Januari 2016
Het is een natte ochtend als we wakker worden, het regent heel veel.
Hier zijn de winkels gewoon open met nieuwjaar, dat kwam goed uit want we moesten nog wat spulletjes hebben, nadat we dat gedaan hadden zijn Jessica en ik nog even wat wezen wandelen ondanks de regen.
We hebben wel lekker bij zitten praten en er toch nog een gezellige dag van gemaakt en lekker gegeten, ja het is net wat Jessica zegt je kan hier 4 seizoenen op 1 dag krijgen, regen, zon, zware wind of hagel, het kan allemaal.

Zaterdag 2 Januari
Lekker geslapen en op tijd op gestaan om vandaag naar de Cathedral-cove te gaan, dat is een bezienswaardigheid, het lijkt wat je op de France kust ziet, die rotspartij waar je eigenlijk een olifant ziet, dit is wat anders, het is een rotspartij waarbij je als het ware een grote kathedraal inloopt, je loopt er ge woon doorheen, een hele bezienswaardigheid.
Het weer op zich was vandaag slecht, maar ja het is niet met een schaartje te knippen zoals wij dat wel eens zeggen, dit wilde we zien, en dan ga je er voor, maar de temperatuur is over het algemeen goed te noemen een graadje of 20-22.
In het plaatsje Hahei even wat gegeten en toen richting huisje gegaan, het was best wel een geslaagde dag, en s, avonds lekker gegeten.
Zondag 3 Januari
Het weer was wat beter, het miezerde nog wat maar zijn lekker een stuk langs de baai wezen lopen, om 11.00 uur moesten we uit het huisje zijn maar dat werd een uurtje later, het zei zo.
Via een andere weg terug gereden naar Auckland, het eerste stuk was mooi via de bossen en van lieverlee kom je op de snelweg naar Auckland dit was wat eentonig, maar ja dat hoort erbij als je in een grote stad woont.
In de middag kreeg Jessica een mailtje van het camperbedrijf dat camper waar wij mee weg zouden gaan een ongeluk had gehad, dus morgenochtend even bellen hoe het zit!

Maandag 4 Januari
Vanochtend gebeld naar het bedrijf dat er in de middag een camper klaar zou staan, een halve dag later dan gepland was, helaas het is niet anders.
We zijn dan vanochtend dan naar Devenport geweest dat op een heuvel ligt, een heuvel die uitkijkt op de stad Auckland, het is ook een stadje met huizen uit de victoriaanse stijl, heel leuk om te zien allemaal, en lekker koffie gedronken daar.
In de middag zijn we de camper op wezen halen, dit had nogal wat voeten in aarde, eerst met de ferry, daarna met de bus, en toen nog met een busje naar Lucky Rental.
Na alles geregeld te hebben zijn we met de camper naar huis gereden waar je ook ongeveer 3 kwartier voor kwijt was, hebben we de spullen ingeladen die Truus inmiddels had klaargezet.
Toen zijn we onze trip begonnen, en zijn op weg gegaan naar Rotorua waar we in het donker aankwamen op de camping.
Nog even een borrel gedronken en om 24.00 uur onderzeil, alleen hebben we niet zo lekker geslapen omdat we 1 dekentje hadden, en het was fris tot koud buiten, een beetje pech dus.

Dinsdag 5 Januari
Vanochtend scheen de zon en de warmte deed goeie zaken.
Buiten lekker ge ontbeten en zijn nadat we koffie hadden gedronken, naar de heet waterbronnen in het park van gereden van Rotorua, die heet waterbronnen zijn ontstaan doordat een groot gedeelte in het noorden van New sealant nogal vulkanisch actief is, vandaar die heet water bronnen die stinken naar zwavel, vergelijkt het maar met rotte eieren.
Later op de dag zijn we nog naar een Maori dorp geweest, interessant om te zien die beeldhouwwerken, en de cultuur.
Later ook nog een wandeling gemaakt in de omgeving, leuke dag met mooi weer.

Woensdag 6 Januari
Vandaag naar de geiser van Waiotapu gereden, daar is nog te zien dat op een bepaalde tijd van de dag een geiser een meter of 20 heet water de lucht inspuit.
Daar is ook een heel park wat vol ligt met vulkanische meren, de een is groen de ander blauw en een ander is weer rood, schitterend om te zien, die kleuren ontstaan eigenlijk door de materialen die in de grond zitten en dat komt door die hete zwavel mee naar boven, op zich een kleurrijke pracht maar het stinkt verschrikkelijk, waardevol om dit gezien te hebben.
In de middag zijn we naar een redwood woud gereden, in dit bos staan alleen maar redwood bomen, gigantische jongens, alleen het hout wanneer je tegen de bast slaat is heel zacht.
Indrukwekkend ook om te zien, en zo beleven we iedere dag weer andere dingen.

Donderdag 7 Januari
Vandaag weer vroeg uit de veren, de zon schijnt en zijn naar Taupo gereden, onderweg zijn we naar de Huka-Falls geweest dat is een wild stromende rivier die je echt gezien moet hebben, het is een rivier die met een hoop geweld en geraas door een kloof dendert.
Taupo op zich is een leuke, gezellige plaats met een enorm meer, verderop zijn we langs een rivier gelopen die de Waikato heet, aan het eind kom je op een open plek en kijk je tegen een loodsteile wand aan waar bovenop een installatie staat waarvan ze af bungyjumpen.
In Taupo langs het meer kan je golfen, op ongeveer 100 meter uit de kant ligt een ponton met een green erop, dus je begrijpt wel dat de meeste ballen in het water verdwijnen, zo zag je ook dat er gewoon aan straattheater gedaan wordt, heel erg leuk en ontspannend.

Vrijdag 8 Januari
Van donderdag op vrijdag op een DOC camping gestaan, dat is een camping waar je geen stroom hebt en beperkt water, dit is basic kamperen zegt Jessica, is leuk, dat is het zeker maar ik wil toch wel een beetje comfort.
Die dag was het slecht weer, we zijn toch naar een skihut gereden, misschien hadden we wat uitzicht, maar boven aangekomen stormde het verschrikkelijk en hebben we lekker koffie gedronken.
Dit was een verloren dag eigenlijk maar je maakt er toch maar wat van.

Zaterdag 9 Januari
Vandaag was het weer goed en zijn we naar de Tama Lakes gelopen in het nationaal Tongariro park, dat zijn 2 meren waarvan het water er als diepblauw uitziet, prachtig.
Maar eer dat we daar waren hebben we 2,5 uur heen gelopen, onderweg kwamen we langs de Taranaki Falls een schitterende waterval van ongeveer 50 meter hoog.
Het gebied waar we doorheen liepen was een lava gebied heel apart, heel mooi, het lijkt doods al die lava stenen maar daar op die vlakte groeit een bepaald soort gras, het lijkt wel steppegras, ongeveer 50cm hoog, heel bijzonder om te zien.
Nadat we bij de Tama Lakes waren geweest even 2,5 uur terug gelopen, was geen straf gezien het feit dat je in een prachtige natuurlijke omgeving loopt.
Jessica en ik hadden een weddenschap wie er van avond zou rijden, helaas voor haar had ik die weddenschap gewonnen en kon ik lekker een biertje drinken, we zijn lekker spare-ribs wezen eten, het was prima weer die avond dus we hebben eerst even zitten borrelen, het was een mooie afsluiting die avond.

Zondag 10 Januari
Vandaag was het miezerig weer, dus we zijn na een kopje koffie lekker gaan rijden richting Wellington, daar aangekomen hebben we boodschappen gedaan en naar een I-site gereden om te kijken of er een camping in de buurt was, een I-site kan je vergelijken met een vvv of anwb kantoor waar je informatie over die plaats kan krijgen, intussen was het al weer droog geworden, en hebben nog wat gekeken in de stad.

Maandag 11 Januari
Vanochtend met de bus naar Wellington gegaan.
We zijn naar het Te-Papa museum geweest in de ochtend een prachtig museum ligt daar ook aan de haven , prachtig.
Het museum gaat over de cultuur en opbouw van New-Sealant, heel interessant.
S, middags een gebakken eitje gegeten in een van de vele restaurantjes.
In de loop van de middag zijn we met de cable car ( een treintje wat schuin tegen een helling opgaat ) naar de botanische tuinen geweest, eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over wellington wat ook een schitterende stad is.
Daar boven , schitterende tuinen, via al die tuinen naar beneden gelopen en in de stad nog wat gedronken, aan het eind van de middag met de autobus terug naar de camping, het was een mooie dag met mooi weer.

Dinsdag 12 Januari
Vandaag vroeg uit de veren, 06.00 uur, opgestaan om met de ferry naar het zuidereiland te varen.
De stad Wellington dag gezegd en op naar de Ferry.
Half acht stonden we op de boot en om precies 08.00 uur gingen we varen dit duurde precies 3,5 uur zoals was aangegeven, een hele mooie tocht over de oceaan waar het op dat moment behoorlijk stormde, de meeste mensen zaten dan ook rustig in een stoel, je zag dat sommigen er moeite mee hadden met de deining.
Bij de eilanden aangekomen, werd er tussen door gelaveerd, prachtige uitzichten.
Bij Picton aangekomen zijn we het Marlborough gebied ingereden, dit was een tip van Jessica, iedereen ging de standaard weg op, daar hebben we wat uitzichten bekeken en later naar Kaikoura gereden via Blenheim.
Bij Kaikoura een camping opgezocht en s, avonds lekker vis wezen eten in een restaurant dat uit kijkt op de oceaan, dus dit was een aangename plek om te vertoeven, ook van te voren reserveren, een plaatsje van niks maar het restaurant zat stampvol, een mooie en lekkere dag.

Woensdag 13 Januari
Vanochtend een wandeling gemaakt buiten Kaikoura, op en plek waar heel veel zeeleeuwen zitten, leuk om te zien, verder daar langs de kliffen gelopen en over de heuvels.
In de loop van de middag zijn we naar Methven gereden een simpele camping, het was vandaag wat druilerig, morgen zien we wel.
We hebben eten klaargemaakt en gegeten in de keuken die je kan gebruiken op de campings daar.

Donderdag 14 Januari
Vanochtend vanuit Methven vertrokken richting Lake-Tekapo, het weer was mooi, en hoe dichter we naar Tekapo reden hoe mooier de vergezichten op, en van de bergen, onderweg stop je enkele keren om te kijken, en wat te fotograferen.
Op een geven moment waren we op een landweggetje gestopt, foto’s genomen en zouden we weg rijden, kan Jessica nergens meer de autosleutel vinden, na een kwartier gezocht te hebben toch eindelijk gevonden, nadat euvel naar Tekapo gereden en een camping opgezocht en zijn we in het dorp lekker een ijsje wezen eten, het was warm die dag ongeveer 25 graden, het was een leuke en mooie dag.

Vrijdag 15 Januari
Vanochtend vroeg opgestaan i.v.m. een wandeling op Mount John, een punt waar sterrenkijkers staan, het is 1 van de 5 punten op aarde waar het beste de astronomie waar genomen kan worden.
Het landschap waar we naar toe reden was kaal en verlaten, het was ook nog wel een stevige rit voor de camper, boven aangekomen kwamen we tot de conclusie dat het vreselijk stormde, het was wel gelukkig droog, desondanks hebben we wel een wandeling rond de top gemaakt van Mount John.
Van hier uit kon je Lake Tekapo zien liggen, prachtige vergezichten, nadat we boven in het astro-cafe koffie hadden gedronken zijn we op de terugweg langs Lake Tekapo richting Mount Cook gereden, we zagen wel in de verte dat het mistig, miezerig er uit zag, op den duur werd het weer minder en minder, bij Mount Cook aangekomen regende het gewoon door.
Via de I-site toch een camping opgezocht, maar de rest van de dag was het alleen maar regen dit was pech hebben.

Zaterdag 16 Januari
Toen we vanochtend wakker werden van de regen wisten we genoeg, Mount-Cook hebben we niet gezien, het zat dicht van de regen en de mist, dit was een verloren hoofdstuk, het zei zo.
Toen hebben we besloten om naar Oamaru te gaan, om te rijden was het goed weer, daar aangekomen was het lekker droog en stonden we op een leuke camping aan de haven, dus we hadden een mooi uitzicht.
Dit is een heel leuk en mooi stadje, nadat we koffie hadden gedronken zijn we even rond wezen kijken, een gedeelte is nog net zo als uit de jaren 1800 oude pakhuizen waar wol en graan of whisky in werden opgeslagen, diverse teksten staan nog op de gevel, en in het weekend lopen daar de nodige mensen rond in kledij zoals die in die tijd werd gedragen, wat ons ook op is gevallen dat je niet alleen in dit plaatsje maar eigenlijk veel op het zuidereiland dat je nog zoveel oude auto’s ziet rijden, auto’s uit de jaren 1920 schat ik zo oude fordjes, van alles wat, ik denk dat ze dit hier een beetje in stand willen en kunnen houden.
Op het moment dat we door zo’n straat liepen zag ik wat beeldhouwwerken buiten staan, doordat ik zelf ook wel aardig kan beeldhouwen trok dit erg mijn aandacht, wat blijkt nu, daar in zo’n pakhuis zit toevallig een beroemde beeldhouwer, Ian Andersen, hij beeldhouwd hoofdzakelijk uit lime-stone daar maakt hij prachtige beelden ( kijk op zijn site ) deze dag heeft de verloren dag van gisteren vergoed, er is in dit stadje ook een hoop alternatieve kunst te zien een cafe b.v. dat uit roestig plaatmateriaal is gemaakt, een oude locomotief die schuin omhoog is geplaats, een oud trein stationnetje te veel om op te noemen een leuke dag vandaag, s, avonds nog naar de haven gelopen op een bepaalt punt zo rond een uur of 9 komen daar pinguïns aan land was leuk om te zien.

Zondag 17 Januari
Vanochtend nog even naar het stadje geweest want er was nog een markt, ook gewoon op zondag dus, was niet groot maar wel leuk om te zien.
Later in de ochtend zijn we naar Moeraki gereden dat plaatsje aan de oceaan staat bekent omdat er daar op het strand van die ronde keien liggen, Boulders noemen ze die, keien zo groot als voetbalballen maar ook stenen met een doorsnee van wel 1,5 tot 2 meter denk ik, je gelooft het niet maar ze zijn alleen op deze plek te zien en te vinden, heel apart maar wel leuk om te zien.
Jessica wist dat er verder op nog een zeeleeuwen kolonie te zien was, daar zijn we dan ook naar toe gereden, toch indrukwekkend om zoveel van die beesten bij elkaar te zien.
S, avonds vis wezen eten bij Fleur een gerenommeerd visrestaurant, staat in de top van de New-Sealant wat visrestaurants betreft, we hebben dan ook heerlijk vis gegeten daar.

Maandag 18 Januari
Vanochtend wakker geworden met wat miezerregen, na het ontbijt en de koffie zijn we naar Dunedin gereden.
Dunedin is een stad die als het ware in een kom ligt, hele steile straten van wel 15 tot 20 procent hellingspercentage.
We hadden de auto buiten het centrum gezet en zijn als het ware naar beneden gelopen, we zijn daar naar een museum geweest het Settlers museum, we hebben daar wat gegeten en gedronken in de stad.
In het museum zijn dingen, en apparaten te zien die we dagelijks gebruiken, maar juist ook veel dingen uit de beginjaren 1900 de hele opbouw eigenlijk tot nu toe.
In de middag Jessica naar het vliegveld gebracht die naar Auckland ging, Jessica moest nog een paar dagen werken( vrijdag morgen halen we haar weer op in Queenstown ) zelf hebben we in de middag nog wat boodschappen gedaan en zijn naar een camping gegaan die we van te voren hadden gebeld, het was wel zoeken in die stad met die3 steile straten, s, avonds lekker even gedoucht en gegeten, en nog even een wandelingetje gemaakt.

Dinsdag 19 Januari
Vanochtend was het droog, spullen ingepakt en naar de Botanic garden in Dunedin gegaan, een prachtige tuin om te zien met al die hoogte verschillen, en een mooie Japanse afdeling, het begon alleen later wat te miezeren, nadat we dit gezien en bekeken hadden zijn we in de loop van de middag naar Ranfurly gereden, weg uit de grote stad, lekker over de snelweg zoals Jessica dat zegt, maar die snelwegen zijn nog minder dan de lokale wegen in Nederland, maar onderweg schitterende vergezichten, bergen met hele aparte rotspartijen, geweldig om te zien.
In Ranfurly aangekomen naar de I-site gereden en gekeken waar er een camping was, op dat moment begon het weer te regenen, de camping maar opgezocht en de rest van de avond is verregend , jammer maar het zei zo, morgen naar Cromwell.

Woensdag 20 Januari
Vanochtend droog gelukkig, spullen gepakt en naar Crowell gereden , ja iedere keer zie je onderweg prachtige vergezichten, het blijft je iedere keer verbazen.
Jessica had gezegd dat je bij Nasaby een mooie wandeling kon maken, toen wij aangekomen waren bij Nasaby hebben we de camper neergezet en zijn inderdaad lekker wezen wandelen daar, prachtig.
Later kwamen we bij het plaatsje Alexandra, het zonnetje scheen heerlijk, de camper aan de kant gezet , een leuk restaurantje opgezocht en een heerlijke salade gegeten, het was echt even genieten in het warme zonnetje, afgelopen dagen was het wat minder, dus we hebben het er lekker even van genomen.
Later door gereden naar Cromwell, daar aangekomen kwam je in een watersport gebied terecht er werd gezeild en ze waren aan het waterskiën, daar hebben we een camping opgezocht, camper gestald en zijn lekker langs de rivier wezen wandelen.

Donderdag 21 Januari
Vanochtend zijn we naar Queenstown gereden, het was vandaag niet zo ver rijden ongeveer 70 km, Queenstown is een erg toeristische plaats het staat bij de backpackkers dan ook hoog aangeschreven.
Er is veel watersport, doordat het in een dal ligt met die bergen er omheen kan je er in de winter al gauw skiën, je ziet hier op die meren, die zo wie zo, enorm groot zijn ook van die jet-boten ( speed boten waar ze allerlei toeren mee uithalen ) in de parken worden er allerlei dingen georganiseerd, zoals steltlopers, een mobiele trapeze waar een paar gasten allerlei kunsten uithalen, het is straat theater pursang of ze staan van af de kade golfballen te slaan op de green die een 100 meter uit de kust ligt.
We zijn hier ook nog even naar de botanic gardens geweest, dit ligt ook weer langs die meren geweldig om te zien, verder alles lekker relaxt en alles kan, geweldig.

Vrijdag 22 Januari
Vanochtend vroeg opgestaan omdat we Jessica van het vliegveld in queenstown gingen halen, ze had helaas een uur vertraging maar nadat we haar hadden opgehaald zijn we naar de camping gereden, camper geparkeerd, wat gegeten en zijn daar met een gondola naar boven gegaan.
Daar aangekomen een prachtig uitzicht rondom, nadat we daar hadden genoten van het uitzicht zijn we door het bos naar beneden gelopen wat best nog wel een hele trip was maar wel leuk.
Daarna hebben we even lekker gedoucht en zijn s, avonds lekker een pizza wezen eten, ook dit was weer een geslaagde dag, na nog even een wijntje gedronken te hebben zijn we lekker gaan slapen morgen weer een nieuwe dag.

Zaterdag 23 Januari
Vanochtend zijn we naar Glenorchy gereden het zijn allemaal gehuchten van niks, bij Glenorchy aangekomen zijn we daar de Routeburn Track gaan lopen in de bossen, prachtig, het lijken wel oerbossen, met mos begroeide bomen, of mos dat als haar over de takken hangt een geweldige wandeling.
Nadat we dit gezien hadden hebben we even een boterhammetje gegeten en zijn we verder gereden naar Cadrona, onderweg zouden we een heel lelijk hotel tegen komen, nou dit klopte dus, aan de voorkant lijkt het wel zo,n hotel wat je in westerns ziet er stond ook nog een prachtige oude auto voor, het plaatje was wel compleet, daar hebben we even koffie gedronken in de tuin die er achter lag, dat was weer een verrassing.
Daarna doorgereden naar Wanaka, is een leuk plaatsje aan een meer met de nodige pubs, daar hebben we de dag afgesloten met een borrel.

Zondag 24 Januari
Toen we vanochtend opstonden regende het, we hebben de spullen gepakt en zijn naar de plaats ,Haast, gereden, onderweg werd het wat droog en konden we toch wat mooie foto’s maken.
Maar hoe dichter we bij Haast kwamen hoe natter het werd, we zijn Haast dan ook haastig voorbij gereden richting de Fox Glacier 1 van de 2 gletsjers die je hier kan zien, daar aangekomen hebben we een camping opgezocht, ook in de avond bleef het maar regenen, een verloren dag, we hebben eten gekookt een lekkere borrel erbij en even gekaart, morgen maar verder.

Maandag 25 Januari
Vanochtend regende het nog wat, maar nadat we de spullen hadden gepakt zijn we naar de Fox Glacier gegaan om te bekijken, daar aangekomen konden we niet verder de weg was afgesloten.
Dit was jammer, toen zijn we maar doorgereden naar de Franz Joseph Glacier, het begon weer lekker te regenen, auto geparkeerd en zijn gaan lopen naar de gletsjer, bij de gletsjer aangekomen zie je eigenlijk hoe enorm groot zo iets is, prachtig blauw ijs tussen die bergwanden, prachtig.
Deze gletsjer smelt 1,5 tot 7 mtr per dag, niet voor te stellen als je dat ziet.
Door de vele regen die afgelopen dagen is gevallen zie je rondom watervallen en wild stromende rivieren waar het water uit een spatte tot een nevel.
Later hebben we nog een pad bewandeld, en over een hangbrug gegaan, over die wild stromende rivier, wat een geweld zeg, ook verschrikkelijk mooi om te zien, op een geven moment konden we ook niet verder, het pad was helemaal weggespoeld.
In de loop van de middag zijn we naar Hokitika gereden, dat is een plaatsje wat bekent staat omdat ze daar veel met jade werken, een prachtige groene steen waar ze veel sieraden van maken prachtig om te zien, nadat we daar waren geweest zijn we doorgereden naar South Beach waar we een camping hebben opgezocht, lekker eten gemaakt en s, avonds nog even een strandwandeling gemaakt.

Dinsdag 26 januari
Vanochtend weer wat miezerregen, gegeten en zijn naar Greymouth gereden 10 minuten verder op, daar getankt, koffie gedronken en een kleine stadswandeling gemaakt, een plaatsje met veel ouwe gebouwen.
Daarna zijn we naar Reefton geredeneen klein plaatsje van niks ( zoals de meeste ) opdat moment regende het nog wat, niet veel, we zijn doorgereden naar Hanmer Springs, onderweg werd het gelukkig droog zag er op een geven moment mooi uit en hebben nog wat foto’s gemaakt ( zoals je eigenlijk de hele tijd onderweg doet ) Toen we Hanmer Springs naderde spetterde het wat en later begon het te regenen, via de I-site een leuke camping opgezocht waar we 2 nachten hebben gestaan.
Onderweg zijn we nog bij een oude mijn geweest, de Brunner mijn, dit was wel interessant om te zien hoe daar in het verleden de kolen naar boven werden gehaald.

Woensdag 27 Januari
Vandaag was het nog niet helemaal droog, vanochtend zijn we daar naar een spa gegaan waar we lekker hebben gerelaxt in de warme baden, eerst even koffie gedronken in een plaatselijk cafétje.
De baden waren lekker warm van 28 tot 40 graden, bij 1 van die baden die het warmst was komt veel zwavel vrij dat stinkt naar rotte eieren daar heb ik niet lang ingezeten ik werd er gewoon draaierig van, Jessica en Truus hebben daar nog wel even in gezeten.
Nadat we daar een aantal uren waren geweest zijn we een boterham wezen eten en hebben in de middag nog een wandeling gemaakt, niet echt lang want het begon weer te regenen, s, avonds hadden de dames een lekkere lasagne gemaakt, dat maakte de dag weer goed.

Donderdag 28 Januari
Vanochtend regende het echt stevig, we zijn naar Waikuku Beach gereden toen we daar aankwamen was het ondertussen droog geworden, daar de camper neer gezet en een lekkere strandwandeling gemaakt, je komt dan eigenlijk ook niemand tegen en staat wel een gebouw voor de strandwachten en er staan 2 palen waar tussen je mag zwemmen, maar het was opdat moment niet eigenlijk zwemweer, dus lekker gewandeld.
Daarna zijn we naar Diamond Harbour gereden, via een weggetje dat net zo breed was als de auto en steil naar boven ging, diepe afgronden getrotseerd,  kwamen bij een plaatsje uit dat Duchevaulle heet en aan een meer ligt.
De camper geparkeerd en eerst even een biertje gedronken.

Vrijdag 29 Januari
Vandaag zijn we naar Akaroa gereden een plaats aan een baai, daar koffie gedronken en gewandeld langs een baai, mooi weer met een zonnetje, het was goed toeven daar op dat moment, op een geven moment sprak een wat oudere man ons aan hij vroeg of we wat zochten omdat we ergens naar stonden te kijken, hij vertelde dat zijn dochter ook in Auckland woont en werkt, het was een gezellige man die ook even zijn praatje misschien kwijt moest, de mensen in New-Sealant zijn zo wie zo heel vriendelijk en vragen eigenlijk altijd van, hoe is het er mee, wat ga je doen vandaag, heel belangstellend een leuk en aardig volk.
Daarna zijn we naar Christchurch gereden, een stad die een jaar of 4 geleden een hevige aardbeving heeft meegemaakt 80 procent van het centrum lag en lig nog in puin.
Morgen gaan we verder kijken in de stad.

Zaterdag 30 Januari
Vanochtend met de bus naar Cristchurch gereden, in het centrum aangekomen zie je eigenlijk pas wat die aardbeving heeft veroorzaakt, verschrikkelijk.
Je ziet dat er keihard gewerkt wordt om nieuwe gebouwen neer te zetten overal zijn ze bezig met grote bouwprojecten of het restaureren van gebouwen waar dat nog mogelijk is.
Wanneer je dit ziet grijpt het je toch wel aan, je ziet dat de mensen daar heel creatief zijn, er zijn heel wat winkeltjes open die zijn gestationeerd in zeecontainers, ook zie je dat de mensen niet bij de pakken neer zitten, ze hebben in de stad heel veel kunst gemaakt, en op gebouwen die daar staan veel schilderingen gemaakt, om toch de stad wat op te vrolijken.
In de middag zijn we nog naar de Botanic gardens geweest en nog wat gewandeld, in de avond zijn we nog wat wezen en hebben de dag met een goed gevoel afgesloten.

Zondag 31 Januari
Vanochtend vroeg uit bed, we hebben gisteravond de rugzakken al helemaal ingepakt omdat we vandaag de camper terug gaan brengen naar het verhuurbedrijf, vlakbij het vliegveld, ook hebben we hem even af moeten tanken.
Nadat dit allemaal was gebeurt hebben ze ons naar het vliegveld gebracht, om 11.00 uur gingen we de lucht in naar Auckland, Jessica haar auto stond op het vliegveld dus de rugzakken er in en naar haar huis gereden, spullen uitgeladen en in de middag zijn we nog naar Mission Bay gereden, mooi strand, lekker weer en lekkere Fish en Chips gegeten.

Maandag 1 Februari
Vandaag met de Ferry naar Auckland gevaren, het is Auckland Day het bestaan van 176 jaar Auckland dus.
Dan is iedereen vrij in deze stad, overal zijn er activiteiten te vinden, op de kade staan de nodige eettentjes, wat eten betreft kunnen ze daar wel wat van in New-sealant, er lag een enorm cruise schip, het is net een varend flatgebouw, er vlogen helikopters af en aan, er was veel straattheater, er waren zeilwedstrijden, er werd met een originele Waka gevaren ( een schitterende prauw van de Maori’s ) het was prachtig weer dus het was in alle opzichten genieten daar, lekker wat gedronken en gegeten het was bij elkaar een geslaagde dag.

Dinsdag 2 Februari
Vandaag zijn we nog lekker naar het strand geweest in Matakana, dit was ook weer zo’n plaatsje dat je moet weten te vinden, Jessica was hier wel meer geweest, het is echt een heel leuk plaatsje even lekker koffie wezen drinken en bij de lokale surf shop hebben we daar en body board gehuurd.
Op naar het strand via een weggetje moet je eerst door een natuurpark heen en dan kom je op het strand, een geweldig uitzicht en alleen de locals weten dit te vinden wij en misschien nog 2 campers stonden hier.
Het was prachtig weer schitterend water, blauw, groen echt fantastisch, toen aan het body boarden geweest maar aan het eind van de dag had ik wel wat over gehouden, een rooie rug van in het water liggen, jammer dan.
We zijn nog een stukje wezen wandelen in het park waar je heel vreemde vogels ziet en hoort zoals de Pukeko en de Takahe, ja dit zijn niet zomaar wat vogels , alleen die naam al, geweldig, dit hebben we even in het dorpje afgesloten met een heerlijk ijsje, dit was ook weer een topdag, als zo vele.

Woensdag 3 Februari
Ja vandaag was het zover, vanochtend om 06.00 uur opgestaan wat gegeten en naar het vliegveld gereden, ons vliegtuig zou om 10.00 uur vertrekken.
Nadat we nog even koffie hadden gedronken en nog wat bijgepraat te hebben hoe fijn we het hebben gehad met z’n drieën, hebben we afscheid genomen van Jessica met een nodige traan.
Zijn we door de douane gegaan richting de gate, nadat we ingestapt waren vertrok het toestel uiteindelijk om 10.30 uur.
Na een uur of 11 vliegen kwamen we in Seoul aan, daar ging de tijd 4 uur terug en daar hadden we een tussen stop van 7 uur, later in de nacht om 01.00 uur vertrokken we richting Amsterdam waar we in de nacht tegen de morgen om 04.45 uur aankwamen, hier hadden we ook weer een tijdsverschil.
Na onze koffer opgehaald te hebben moesten we weer door de douane heen en je begrijpt natuurlijk wel, wij moesten onze koffer openmaken omdat ze dachten dat er iets van een trommel inzat, dit zagen ze op dat X-ray scherm, maar het waren onze rugzakken en vuile sokken, dus wij konden onze koffer weer gauw dichtdoen, daarna zijn we naar de taxi standplaats gelopen en hebben ons lekker thuis laten brengen.
Het was op zich een vermoeiende, drukke, mooie, en prachtige reis met alles wat we gezien, en beleefd hebben.